Letákové akce

Letákové akce jsou klasickou formou tzv. nadlinkového marketingu. Akční nabídky aktualizované zpravidla na týdenní bázi byly v letech 2008/2009 reakcí obchodních řetězců na ekonomický propad a zvýšenou citlivost spotřebitelů na cenu. Tzv. promoční letáky měly v první řadě zvýšit frekvenci nákupů zákazníků, a to právě díky krátkodobé platnosti ceny.

Ke zvýšení frekvence nákupů skutečně došlo, viz graf níže. Při pohledu na vývoj před a po třetím čtvrtletí 2008 naznačuje, že u velkých řetězců se podařilo zvrátit klesající frekvenci nákupů. Zároveň, odlišný trend frekvence nákupů u řetězců a menších prodejen, jež k časově omezeným akcím nepřistoupily v takovém rozsahu, naznačuje, že strategie motivace skrz týdenní akční nabídky zafungovala.

Letákové akce se od roku 2008 staly běžnou prodejní strategií velkých prodejců potravin, nábytku, sportovního vybavení, doplňků stravy apod. (viz přehled letákových nabídek zde). Konkrétně u obchodních řetězců, podíl zlevněného zboží na celkových tržbách vzrostl na 56 %!

Takto vysoký podíl prodejů za sníženou cenu vytváří obrovský tlak na marže samotných řetězců i jejich dodavatelů. I z tohoto důvodu se v České republice již několik měsíců objevují myšlenky na omezení slevových akcí po vzoru Francie (viz zde).

Tlak na cenu skrze letákové akce rovněž zrychlil konsolidaci mezi řetězci (viz zde) a pravděpodobně i vliv na zvýšený podíl tzv. podvodných akcí.